Zaal in herdenkings- en educatiecentrum Nationaal Ereveld Loenen
Copyright: © Sabrina Gaudio

Data in de praktijk

Inspirerende cases van de overheid, de adviseur, de financier en de ondernemer

Data zijn nooit een doel op zich en moeten beleidskeuzes richting geven of ondersteunen. Maar hoe wordt data ingezet bij de eindgebruikers? Daarvoor leggen we ons oor te luisteren bij Agnes Holtjer en Alfons Bloemberg van de provincie Gelderland, Cindy Gelderman van Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd, Stef Driessen van ABN AMRO en Jolanda Kamphuis van de Texelse recreatieonderneming De Krim. Vier heel verschillende organisaties met elk een eigen visie op en gebruik van data.

Cindy Gelderman van Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd is echt een grootverbruiker van data. “Mijn drive is dat onze opdrachtgevers onderbouwde keuzes kunnen maken. Wat ik mooi vind aan die landelijke cijfers is dat je heel mooi kunt benchmarken met regio’s, provincies of landelijke cijfers. Maar soms is dat niet aan de orde en wil een gemeente weten wat er in zijn gemeente speelt. Dan wil je juist lokale data ophalen.”

Jolanda Kamphuis, commercieel directeur van de Texelse recreatieonderneming De Krim zit vooral op de eigen data die ze volledig uitnut. “We hebben intern het motto dat we het vandaag beter willen doen dan dezelfde dag vorig jaar. Data zijn voor ons geen doel maar een middel om in elke stap van de customer journey het beter te doen.”

Voor Agnes Holtjer, beleidsadviseur en projectmanager bij de provincie Gelderland is datagedreven werken een no-brainer. “Het is heel gek om op gevoel en het nieuws beslissingen te nemen. Natuurlijk spreken we heel veel mensen maar om de juiste adviezen te geven, moet je wel weten waar je het over hebt. Als mensen zeggen dat het heel druk is, willen we ook graag weten of dat zo is. Of wordt het alleen maar beleefd. Wij zijn heel erg van het stellen van die checkvraag en om op onderzoek uit te gaan.”

Sector Banker Leisure bij ABN-AMRO ziet het op een goede manier spreiden van bezoekers als een van de grootste kansen voor de gastvrijheidssector en een heel eigen visie op de effecten van drukte op de bestemming: “Als je piekdrukte hebt, gaat je bezoekerswaardering omlaag, besteden bezoekers minder en vinden je medewerkers het minder leuk.”

Dit artikel is verschenen in het ‘Magazine Landelijke Data Alliantie' , een journalistieke productie waar 20 betrokkenen bij de LDA en gebruikers van data aan het woord komen. De redactie van NRIT peilde drie jaar na de start van de LDA de stemming onder dataminnende professionals en kwam terug met heel veel mooie verhalen.

In het LDA Magazine staat het complete interview op pagina 24 t/m 31.