
Onderzoeksthema’s
De LDA werkt vanuit meerjarige werkplannen, doorvertaald naar jaarplannen. De LDA werkt aan de ene kant aan het verbeteren van de kennisbasis van de sector en aan de andere kant aan het delen van die kennis in het netwerk. De activiteiten gericht op het vergroten van de kennisbasis richten zich op verschillende thema’s die voortkomen uit een brede inventarisatie van wat onze stakeholders belangrijk vinden. Zo voeren we onderzoeken uit naar de vraagzijde van de markt, de bezoekers. Hoe ziet het inkomend en binnenlands dag- en verblijfsbezoek eruit in Nederland? En wat zijn hierbij voor de sector interessante doelgroepen? Maar ook beter zicht op het aanbod is een belangrijk thema binnen de LDA, evenals de impact van de sector. Tot slot houdt de LDA zich bezig met standaardisering van methoden en definities om de vergelijkbaarheid van studies en onderzoeksresultaten te vergroten..

Bezoekers: omvang en profiel
Er is behoefte aan actuele gegevens over de bezoekers die we ontvangen.

Bezoekers: customer journey en bezoekersstromen
Goed zicht is nodig op de customer journey van bezoekers en hun verplaatsingen in Nederland.

Impact van toerisme
De impact van toerisme reikt verder dan economische effecten als bestedingen en werkgelegenheid.

Toeristisch aanbod
Naast de vraagzijde is kennis nodig over de aanbodzijde van toerisme en recreatie in ons land.

Onderlinge afstemming
Inzicht in en gezamenlijke afstemming over definities, bronnen en methodieken is een randvoorwaarde.
Op weg naar een stevig kennisfundament
Beter inzicht in toerisme van, naar en in Nederland hangt samen met verdieping en actualisatie van gegevens en vergelijkbaarheid tussen regio’s. Kennisdeling en een goede afstemming over bestaand en toekomstig onderzoek is hiervoor cruciaal. Met deze focus leggen we vanuit de LDA gezamenlijk de basis voor een stevig kennisfundament.