Luchtfoto Aquaduct Veluwemeer in Harderwijk
  © Fokke Baarssen

Ambitie en kerntaken

De Landelijke Data Alliantie (LDA) brengt via het netwerk kennis en data bij elkaar, om zo bij te dragen aan een duurzame en toekomstbestendige recreatie- en toerismesector in Nederland. Door het delen van betrouwbare kennis en bruikbare data helpen we beleidsmakers, ondernemers en andere professionals om onderbouwde beslissingen te nemen.

Focus op 6 onderwerpen

Binnen de LDA richten we ons op zes inhoudelijke onderwerpen binnen de sector, zodat we inspelen op actuele beleidsvragen. Zo geven we met de Kerncijfers over recreatie en toerisme een basis overzicht van de belangrijkste data over de sector. Via een groot aantal nationale monitors geven we verdieping op bezoek en bezoekersgedrag in Nederland en delen we relevante inzichten over het toeristisch aanbod. Daarnaast brengen we de impact van bezoek in kaart, zowel de economische als de sociaal-maatschappelijke en ecologische impact van bezoek. Ook stemmen we binnen het netwerk af over relevante databronnen en definities, zodat data onderling vergelijkbaar is. Tot slot werken we aan strategie & innovatie, met de ontwikkeling van een Nationale Datastrategie als mooi voorbeeld.

Kerntaken: agenderen, afstemmen, coördineren

De LDA bevordert en stimuleert de beschikbaarheid van relevante data en inzichten voor de toeristische sector. Op die manier helpen we stakeholders om het belang van goede data bij beleidskeuzes op lokaal, regionaal, provinciaal en landelijk niveau te agenderen. Leidend hierin is het gezamenlijk opgestelde werkprogramma.

Door definities, bronnen en onderzoeksmethoden af te stemmen, maken we onderzoeksresultaten beter vergelijkbaar. Deze afstemming is ook om blinde vlekken in de beschikbare data en inzichten te signaleren. Dit doen we via onderzoeksprogramma’s van deelnemers of een samenwerking als het Data & Development Lab

Het uitvoeren van een aantal grootschalige onderzoeken en het beschikbaar stellen van landelijke databases vraagt om coördinatie. Daarnaast is het van belang de kennisdeling via onze eigen kanalen, die van deelnemers in het netwerk of via overlegorganen ook te stroomlijnen. Coördinatie is daarom ook een van de kerntaken van de LDA. 

Governance

Het programmabureau is het centrale punt van de LDA. Vanuit hier worden activiteiten afgestemd, gecoördineerd en aangestuurd. Het programmabureau ondersteunt de programmaraad bij het opstellen van het werkplan, verzorgt verslaglegging, beheert de website en verstuurt nieuwsbrieven. Daarnaast zorgt het programmabureau voor borging en continuïteit, onder meer door de gekozen standaarden te bewaren en te delen. Het programmabureau is ondergebracht bij NBTC.

De programmaraad bestaat uit vertegenwoordigers van deelnemers binnen het netwerk. Op basis van hun input bepaalt, bewaakt en evalueert de programmaraad het jaarwerkprogramma: van inhoudelijke vraagstukken tot planning, rollen en verantwoordelijkheden. Lees meer over het netwerk en de deelnemers

Voor verschillende projecten, zeker voor de grotere activiteiten, zijn projectgroepen ingericht. Zij rapporteren aan de programmaraad over voortgang en resultaten. Lees meer over de activiteiten en projecten van de LDA