Leefstijlvinder
De Leefstijlvinder is een doelgroepsegmentatie die gebruikt wordt voor de binnenlande markt. Het model biedt hoge voorspellende waarde voor de manier waarop iemand recreëert. Op Leefstijlvinder.nl is meer informatie te vinden over dit model.
In 2021 is dit model onderdeel geworden van het LDA activiteitenprogramma, om de online tool te versterken, de bekendheid van het model te vergroten en meer draagkracht te genereren.
Doel
Het uiteindelijke doel van de Leefstijlvinder is het toevoegen van waarde voor gebruikers in de vrijetijdssector. Dit kan zijn in beleidsdocumenten en –visies, marketingcommunicatie richting bezoekers en/of productontwikkeling.
Resultaat
Resultaten van dit project zijn: verbetering van de segmentatietool, verdieping door aanvullende onderzoeken, afstemming tussen provincies, adviesbureaus en andere partijen en een groter bereik van de segmentatie.
Planning
Dit is een doorlopend project waarbij meerdere contactmomenten per jaar zijn. Naar verwachting zal er in 2022 een onderzoek naar cultuurbeleving van de leefstijlen worden uitgevoerd. En er zijn al twee kennissessies geweest:
- Februari 2022: kennissessie over de verdieping op natuurbeleving
- Juni 2022: kennissessie over vitale binnensteden
Deelnemers
Het beheer en de regie van de Leefstijlvinder is centraal geregeld en belegd bij MarketingOost. Op dit moment vormen de negen aangesloten provincies een werkgroep voor de Leefstijlvinder. Daarnaast is er een samenwerking met een aantal adviesbureaus om zo het gebruik van de Leefstijlvinder te stimuleren. Gezamenlijk worden de wensen en behoeften bepaald, welke vervolgens tot uitvoering gebracht worden.