
Leefstijlvinder
De Leefstijlvinder is een doelgroepsegmentatie die gebruikt wordt voor de binnenlandse markt. Het model biedt hoge voorspellende waarde voor de manier waarop iemand recreëert. Op Leefstijlvinder.nl is meer informatie te vinden over dit model.
Vanaf 2021 is dit model onderdeel geworden van het LDA activiteitenprogramma, om de online tool te versterken, de bekendheid van het model te vergroten en meer draagkracht te genereren.
Doel
Het uiteindelijke doel van de Leefstijlvinder is het toevoegen van waarde voor gebruikers in de vrijetijdssector. Dit kan zijn in beleidsdocumenten en –visies, marketingcommunicatie richting bezoekers en/of productontwikkeling.
Resultaat
Resultaten van dit project zijn: verbetering van de segmentatietool, verdieping door aanvullende onderzoeken, afstemming tussen provincies, adviesbureaus en andere partijen en een groter bereik van de segmentatie.
Toolkits
In de afgelopen jaren zijn er verschillende verdiepende toolkits opgeleverd over:
Deelnemers
Het beheer en de regie van de Leefstijlvinder is centraal geregeld en tot eind 2024 belegd bij MarketingOost. Daarna neemt NBTC de coördinatieop zich. De basisfinanciering van de Leefstijlvinder wordt verzorgd door de 12 provincies. Daarnaast is er een samenwerking met een aantal adviesbureaus om zo het gebruik van de Leefstijlvinder te stimuleren. Gezamenlijk worden de wensen en behoeften bepaald, welke vervolgens tot uitvoering gebracht worden.