Fietser in roze trui maakt foto van brug in Utrecht
  © Jan Bijl Fotografie

Inzicht in bezoek(ers)

Goed inzicht in bezoek begint bij de juiste data. Op deze pagina vind je verschillende onderzoeken over bezoek. Of het nu internationale bezoekers zijn, binnenlandse bezoekers of Nederlanders die naar het buitenland gaan. Daarnaast vind je hier meer informatie over bezoekersmanagement en doelgroepsegmentatie.

Subdossiers

  • Internationale bezoekers
  • Binnenlandse bezoekers
  • Bezoekersmanagement
  • Uitgaand toerisme
  • Doelgroepsegmentatie

Aangepaste cijfers CBS gasten en overnachtingen

Door een technische fout bij het CBS zijn eerder gepubliceerde cijfers van de Statistiek Logiesaccommodaties (SLA) over de periode april 2022 tot en met oktober 2023 niet correct. Concreet gaat het hierbij om het aantal gasten en overnachtingen van internationale gasten in verblijfsaccommodaties. Het CBS heeft op 11 december 2023 de nieuwe cijfers gepubliceerd.

Op basis van deze nieuwe cijfers hebben we in onze publicaties de benodigde wijzigingen doorgevoerd. Dit betreft onder andere de publicatie 'Internationaal bezoek in beeld'.

Heb je vragen of opmerkingen hierover? Neem dan contact op met Hans Hoekstra, Insights Expert bij NBTC.

Internationale bezoekers

publicatie

Internationaal bezoek in beeld

Trends en cijfers over aantallen, herkomstlanden en verblijf van buitenlandse bezoekers in 2021–2022.

Download Rapportage pilot GIM Traces - Verplaatsingsgedrag van Duitsers

publicatie

Kerncijfers Fietsvakanties 2021-2022

Cijfers over type fietsvakantie, profiel, bestedingen en marktpotentieel van fietsvakantiegangers.

publicatie

Statistiek Logiesaccommodaties (SLA)

De Statistiek Logiesaccommodatie van het CBS geeft inzicht in het aantal gasten en overnachtingen in logiesaccommodaties in Nederland.

publicatie

Interactief dashboard 'Toere Troch Fryslân'

DataFryslân heeft verschillende databronnen over de Customer Journey bij elkaar gebracht en op een aantrekkelijke manier inzichtelijk gemaakt. Op een interactieve manier kun je voor elk touchpoint uit de Customer Journey makkelijk informatie vinden die je zoekt.

publicatie

Vakantie Sentiment Monitor

De samenvatting van de zevende meting (april 2021) uit de serie metingen naar het reisplannen van toeristen uit Nederland en internationale kernmarkten België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China. De metingen zijn gestart na het begin van de Corona uitbraak.

publicatie

Dagbezoek toolkit

De Dagbezoek toolkit geeft zicht op de voor- en nadelen van de methoden die gebruikt worden om gegevens van dagbezoekers te verzamelen.

publicatie

Customer Journey toolkit

De Customer Journey toolkit geeft inzicht in de meetbaarheid van de touch points van vakantiegangers in de aanloop naar, tijdens en na een vakantie.

Binnenlandse bezoekers

Nieuws

Op weg naar een gedragen nationale datastrategie

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat vroeg de LDA om (met de sector) te komen tot een nationale datastrategie voor het gastvrijheidsdomein.

Nieuws

Eerste stap naar landelijke database met verblijfsaanbod

Er is al veel voorwerk gedaan, met als resultaat een eindrapport dat nu beschikbaar is.

Nieuws

Nieuwe vrijetijdsonderzoek van start

De voorbereidingen voor het nieuwe vrijetijdsonderzoek gingen onlangs van start.

publicatie

Kerncijfers Fietsvakanties 2021-2022

Cijfers over type fietsvakantie, profiel, bestedingen en marktpotentieel van fietsvakantiegangers.

publicatie

Statistiek Logiesaccommodaties (SLA)

De Statistiek Logiesaccommodatie van het CBS geeft inzicht in het aantal gasten en overnachtingen in logiesaccommodaties in Nederland.

publicatie

Interactief dashboard 'Toere Troch Fryslân'

DataFryslân heeft verschillende databronnen over de Customer Journey bij elkaar gebracht en op een aantrekkelijke manier inzichtelijk gemaakt. Op een interactieve manier kun je voor elk touchpoint uit de Customer Journey makkelijk informatie vinden die je zoekt.

publicatie

Dagbezoek toolkit

De Dagbezoek toolkit geeft zicht op de voor- en nadelen van de methoden die gebruikt worden om gegevens van dagbezoekers te verzamelen.

publicatie

Customer Journey toolkit

De Customer Journey toolkit geeft inzicht in de meetbaarheid van de touch points van vakantiegangers in de aanloop naar, tijdens en na een vakantie.

Download Kerncijfers ContinuVakantieOnderzoek (CVO) 2019

publicatie

ContinuVrijetijds­onderzoek (CVTO) 2018

In 2018 heeft NBTC-NIPO Research voor het laatst onderzoek gedaan naar het vrijetijdsgedrag van Nederlanders. Met dit onderzoek is er inzicht in wat Nederlanders in hun vrije tijd buitenshuis doen. Waar gaan ze naar toe, hoe vaak gaan ze erop uit, samen met wie en wat zijn hun bestedingen?

Download Kerncijfers ContinuVrijetijdsonderzoek (CVTO) 2018