Fietser maakt foto op brug
Copyright: © Jan Bijl Fotografie

Bezoekers

Bent u op zoek naar informatie over bezoekers aan Nederland, dan kunt u in dit dossier alle publicaties, verwijzingen naar datawebsites en praktijkvoorbeelden vinden die gaan over bezoekers. Of het nu internationale bezoekers zijn, binnenlandse bezoekers of Nederlanders die naar het buitenland gaan. Ook als het gaat om bezoekersmanagement en doelgroepsegmentatie kunt u in dit dossier informatie vinden. Het dossier is onderverdeeld naar een aantal subdossiers.

Subdossiers Bezoekers:

  • Internationale bezoekers
  • Binnenlandse bezoekers
  • Bezoekersmanagement
  • Uitgaand toerisme
  • Doelgroepsegmentatie

Internationale bezoekers

Categorie: Publicatie

Internationaal bezoek in beeld

31 juli 2023

Resultaten van twee gecombineerde onderzoeken: Onderzoek Inkomend Dagbezoek 2021/2022 (OID) en Onderzoek Inkomend Toerisme 2022 (OIT). De resultaten uit deze studies geven een preciezer antwoord op de vragen ‘wie zijn de bezoekers die bijdragen aan de toekomst van onze bestemming?’ en ‘wie zijn de bezoekers die er met hun bezoek of verblijf steeds meer voor zorgen dat iedere Nederlander profiteert van toerisme?’

Categorie: Publicatie

Kerncijfers Fietsvakanties 2021-2022

19 mei 2022

Rapport met de belangrijkste cijfers op het gebied van fietsvakanties in Nederland. Er wordt in het rapport onderscheid gemaakt tussen fietsstandplaatsvakanties en fietstrektochten. Het rapport geef onder andere inzicht in het profiel van de vakantiefietser, maar ook in de bestedingen, het aantal buitenlandse fietsvakantiegangers en het marktpotentieel.

Categorie: Cijfers

Statistiek Logiesaccommodaties (SLA)

1 okt. 2021

De Statistiek Logiesaccommodatie van het CBS geeft inzicht in het aantal gasten en overnachtingen in logiesaccommodaties in Nederland.

Categorie: Case

Interactief dashboard 'Toere Troch Fryslân'

1 okt. 2021

DataFryslân heeft verschillende databronnen over de Customer Journey bij elkaar gebracht en op een aantrekkelijke manier inzichtelijk gemaakt. Op een interactieve manier kun je voor elk touchpoint uit de Customer Journey makkelijk informatie vinden die je zoekt.

Categorie: Publicatie

Vakantie Sentiment Monitor

1 apr. 2021

De samenvatting van de zevende meting (april 2021) uit de serie metingen naar het reisplannen van toeristen uit Nederland en internationale kernmarkten België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China. De metingen zijn gestart na het begin van de Corona uitbraak.

Categorie: Publicatie

Dagbezoek toolkit

20 apr. 2020

De Dagbezoek toolkit geeft zicht op de voor- en nadelen van de methoden die gebruikt worden om gegevens van dagbezoekers te verzamelen.

Categorie: Publicatie

Customer Journey toolkit

1 apr. 2020

De Customer Journey toolkit geeft inzicht in de meetbaarheid van de touch points van vakantiegangers in de aanloop naar, tijdens en na een vakantie.

Categorie: Publicatie

Onderzoek Inkomend Toerisme 2014

1 mrt. 2015

Dit onderzoek geeft inzicht in de internationale bezoekers die Nederland komen voor een (korte) vakantie. Je leest hier alles over het bezoekmotief, zoek- en boekgedrag, vervoer naar en in Nederland, bezoekgedrag, bestedingen en waardering.

Binnenlandse bezoekers

Categorie: Publicatie

Kerncijfers Fietsvakanties 2021-2022

19 mei 2022

Rapport met de belangrijkste cijfers op het gebied van fietsvakanties in Nederland. Er wordt in het rapport onderscheid gemaakt tussen fietsstandplaatsvakanties en fietstrektochten. Het rapport geef onder andere inzicht in het profiel van de vakantiefietser, maar ook in de bestedingen, het aantal buitenlandse fietsvakantiegangers en het marktpotentieel.

Categorie: Cijfers

Statistiek Logiesaccommodaties (SLA)

1 okt. 2021

De Statistiek Logiesaccommodatie van het CBS geeft inzicht in het aantal gasten en overnachtingen in logiesaccommodaties in Nederland.

Categorie: Case

Interactief dashboard 'Toere Troch Fryslân'

1 okt. 2021

DataFryslân heeft verschillende databronnen over de Customer Journey bij elkaar gebracht en op een aantrekkelijke manier inzichtelijk gemaakt. Op een interactieve manier kun je voor elk touchpoint uit de Customer Journey makkelijk informatie vinden die je zoekt.

Categorie: Publicatie

Dagbezoek toolkit

20 apr. 2020

De Dagbezoek toolkit geeft zicht op de voor- en nadelen van de methoden die gebruikt worden om gegevens van dagbezoekers te verzamelen.

Categorie: Publicatie

Customer Journey toolkit

1 apr. 2020

De Customer Journey toolkit geeft inzicht in de meetbaarheid van de touch points van vakantiegangers in de aanloop naar, tijdens en na een vakantie.

Categorie: Publicatie

ContinuVakantieOnderzoek (CVO) 2019

13 jan. 2020

Tot en met 2020 heeft NBTC-NIPO Research elk jaar onderzoek gedaan naar de Nederlandse vakantiemarkt. Het onderzoek geeft inzicht in de ontwikkelingen in de vakantiegedrag van Nederlanders. De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek van 2019 zijn hier op een rij gezet.

Categorie: Publicatie

ContinuVrijetijdsonderzoek (CVTO) 2018

15 jan. 2019

In 2018 heeft NBTC-NIPO Research voor het laatst onderzoek gedaan naar het vrijetijdsgedrag van Nederlanders. Met dit onderzoek is er inzicht in wat Nederlanders in hun vrije tijd buitenshuis doen. Waar gaan ze naar toe, hoe vaak gaan ze erop uit, samen met wie en wat zijn hun bestedingen?

Bezoekersmanagement

Categorie: Publicatie

Datalandschap Wegwijzer

2 juni 2023

De Datalandschap Wegwijzer maakt u wegwijs in het datalandschap van de toeristische sector en is bedoeld om gemakkelijker de juiste bron te vinden en meer datagedreven (beleids)keuzes te maken.

Categorie: Publicatie

Voorspelmodel toerismedrukte

1 juli 2021

Het Data & Development Lab heeft onderzocht in hoeverre het mogelijk is om voorspelmodellen te ontwikkelen (als middel) om inzicht te geven in verwachte bezoekersstromen.

Categorie: Publicatie

Vergelijking instrumenten voor bezoekersmanagement

26 nov. 2020

Deze publicatie van het Data & Development Lab geeft antwoord op vragen als: Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen deze instrumenten? Wat meten ze exact en waar komt de data vandaan? Waar zijn ze geschikt voor, wat is belangrijk om rekening mee te houden en welke voor- en nadelen heeft ieder instrument?

Categorie: Publicatie

Handreiking bezoekersmanagement

22 sep. 2020

De behoefte om bezoekersstromen te kunnen beïnvloeden is momenteel groot en actueler dan ooit. Deze handreiking bevat een algemeen stappenplan om bezoekersmanagement effectief in te zetten voor toeristische (stads)centra en (natuur)recreatiegebieden.

Uitgaand toerisme

Categorie: Publicatie

ContinuVakantieOnderzoek (CVO) 2019

13 jan. 2020

Tot en met 2020 heeft NBTC-NIPO Research elk jaar onderzoek gedaan naar de Nederlandse vakantiemarkt. Het onderzoek geeft inzicht in de ontwikkelingen in de vakantiegedrag van Nederlanders. De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek van 2019 zijn hier op een rij gezet.

Doelgroepsegmentatie

Categorie: Publicatie

Kerncijfers Fietsvakanties 2021-2022

19 mei 2022

Rapport met de belangrijkste cijfers op het gebied van fietsvakanties in Nederland. Er wordt in het rapport onderscheid gemaakt tussen fietsstandplaatsvakanties en fietstrektochten. Het rapport geef onder andere inzicht in het profiel van de vakantiefietser, maar ook in de bestedingen, het aantal buitenlandse fietsvakantiegangers en het marktpotentieel.

Categorie: Publicatie

Doelgroepsegmentatie Glocalities

7 jan. 2021

NBTC gebruikt het segmentatiemodel Glocalities om voor NBTC de doelgroepen te bepalen, die het meest belangrijk/interessant zijn voor de ontwikkeling van een duurzame bestemming Nederland. De doelgroepen worden binnen NBTC gebruikt voor onder andere de positionering, bestemmingsontwikkeling en marketing van bestemming Nederland. In deze factsheets meer informatie over de doelgroepen van NBTC.

Categorie: Cijfers

Leefstijlvinder Vakantie en Vrije Tijd

1 jan. 2021

De Leefstijlvinder is een doelgroepsegmentatie die gebruikt wordt voor binnenlands toerisme. Het model biedt hoge voorspellende waarde voor de manier waarop iemand recreëert en wordt gebruikt door organisaties in de sector toerisme en recreatie. Op de website www.leefstijlvinder.nl is alle informatie te vinden over deze doelgroepsegmentatie.