
Bezoekers
Bent u op zoek naar informatie over bezoekers aan Nederland, dan kunt u in dit dossier alle publicaties, verwijzingen naar datawebsites en praktijkvoorbeelden vinden die gaan over bezoekers. Of het nu internationale bezoekers zijn, binnenlandse bezoekers of Nederlanders die naar het buitenland gaan. Ook als het gaat om bezoekersmanagement en doelgroepsegmentatie kunt u in dit dossier informatie vinden. Het dossier is onderverdeeld naar een aantal subdossiers.
Subdossiers Bezoekers
- Internationale bezoekers
- Binnenlandse bezoekers
- Bezoekersmanagement
- Uitgaand toerisme
- Doelgroepsegmentatie
Aangepaste cijfers CBS gasten en overnachtingen
Door een technische fout bij het CBS zijn eerder gepubliceerde cijfers van de Statistiek Logiesaccommodaties (SLA) over de periode april 2022 tot en met oktober 2023 niet correct. Concreet gaat het hierbij om het aantal gasten en overnachtingen van internationale gasten in verblijfsaccommodaties. Het CBS heeft op 11 december 2023 de nieuwe cijfers gepubliceerd.
Op basis van deze nieuwe cijfers hebben we in onze publicaties de benodigde wijzigingen doorgevoerd. Dit betreft onder andere de publicatie 'Internationaal bezoek in beeld'.
Heb je vragen of opmerkingen hierover? Neem dan contact op met Hans Hoekstra, Insights Expert bij NBTC.
Internationale bezoekers
Internationaal bezoek in beeld
Resultaten van twee gecombineerde onderzoeken: Onderzoek Inkomend Dagbezoek 2021/2022 (OID) en Onderzoek Inkomend Toerisme 2022 (OIT). De resultaten uit deze studies geven een preciezer antwoord op de vragen ‘wie zijn de bezoekers die bijdragen aan de toekomst van onze bestemming?’ en ‘wie zijn de bezoekers die er met hun bezoek of verblijf steeds meer voor zorgen dat iedere Nederlander profiteert van toerisme?’
Kerncijfers Fietsvakanties 2021-2022
Rapport met de belangrijkste cijfers op het gebied van fietsvakanties in Nederland. Er wordt in het rapport onderscheid gemaakt tussen fietsstandplaatsvakanties en fietstrektochten. Het rapport geef onder andere inzicht in het profiel van de vakantiefietser, maar ook in de bestedingen, het aantal buitenlandse fietsvakantiegangers en het marktpotentieel.
Statistiek Logiesaccommodaties (SLA)
De Statistiek Logiesaccommodatie van het CBS geeft inzicht in het aantal gasten en overnachtingen in logiesaccommodaties in Nederland.
Interactief dashboard 'Toere Troch Fryslân'
DataFryslân heeft verschillende databronnen over de Customer Journey bij elkaar gebracht en op een aantrekkelijke manier inzichtelijk gemaakt. Op een interactieve manier kun je voor elk touchpoint uit de Customer Journey makkelijk informatie vinden die je zoekt.
Vakantie Sentiment Monitor
De samenvatting van de zevende meting (april 2021) uit de serie metingen naar het reisplannen van toeristen uit Nederland en internationale kernmarkten België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China. De metingen zijn gestart na het begin van de Corona uitbraak.
Dagbezoek toolkit
De Dagbezoek toolkit geeft zicht op de voor- en nadelen van de methoden die gebruikt worden om gegevens van dagbezoekers te verzamelen.
Customer Journey toolkit
De Customer Journey toolkit geeft inzicht in de meetbaarheid van de touch points van vakantiegangers in de aanloop naar, tijdens en na een vakantie.
Onderzoek Inkomend Toerisme 2014
Dit onderzoek geeft inzicht in de internationale bezoekers die Nederland komen voor een (korte) vakantie. Je leest hier alles over het bezoekmotief, zoek- en boekgedrag, vervoer naar en in Nederland, bezoekgedrag, bestedingen en waardering.
Binnenlandse bezoekers
Kerncijfers Fietsvakanties 2021-2022
Rapport met de belangrijkste cijfers op het gebied van fietsvakanties in Nederland. Er wordt in het rapport onderscheid gemaakt tussen fietsstandplaatsvakanties en fietstrektochten. Het rapport geef onder andere inzicht in het profiel van de vakantiefietser, maar ook in de bestedingen, het aantal buitenlandse fietsvakantiegangers en het marktpotentieel.
Statistiek Logiesaccommodaties (SLA)
De Statistiek Logiesaccommodatie van het CBS geeft inzicht in het aantal gasten en overnachtingen in logiesaccommodaties in Nederland.
Interactief dashboard 'Toere Troch Fryslân'
DataFryslân heeft verschillende databronnen over de Customer Journey bij elkaar gebracht en op een aantrekkelijke manier inzichtelijk gemaakt. Op een interactieve manier kun je voor elk touchpoint uit de Customer Journey makkelijk informatie vinden die je zoekt.
Dagbezoek toolkit
De Dagbezoek toolkit geeft zicht op de voor- en nadelen van de methoden die gebruikt worden om gegevens van dagbezoekers te verzamelen.
Customer Journey toolkit
De Customer Journey toolkit geeft inzicht in de meetbaarheid van de touch points van vakantiegangers in de aanloop naar, tijdens en na een vakantie.
ContinuVakantieOnderzoek (CVO) 2019
Tot en met 2020 heeft NBTC-NIPO Research elk jaar onderzoek gedaan naar de Nederlandse vakantiemarkt. Het onderzoek geeft inzicht in de ontwikkelingen in de vakantiegedrag van Nederlanders. De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek van 2019 zijn hier op een rij gezet.
ContinuVrijetijdsonderzoek (CVTO) 2018
In 2018 heeft NBTC-NIPO Research voor het laatst onderzoek gedaan naar het vrijetijdsgedrag van Nederlanders. Met dit onderzoek is er inzicht in wat Nederlanders in hun vrije tijd buitenshuis doen. Waar gaan ze naar toe, hoe vaak gaan ze erop uit, samen met wie en wat zijn hun bestedingen?
Bezoekersmanagement
Datalandschap Wegwijzer
De Datalandschap Wegwijzer maakt u wegwijs in het datalandschap van de toeristische sector en is bedoeld om gemakkelijker de juiste bron te vinden en meer datagedreven (beleids)keuzes te maken.
Voorspelmodel toerismedrukte
Het Data & Development Lab heeft onderzocht in hoeverre het mogelijk is om voorspelmodellen te ontwikkelen (als middel) om inzicht te geven in verwachte bezoekersstromen.
Vergelijking instrumenten voor bezoekersmanagement
Deze publicatie van het Data & Development Lab geeft antwoord op vragen als: Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen deze instrumenten? Wat meten ze exact en waar komt de data vandaan? Waar zijn ze geschikt voor, wat is belangrijk om rekening mee te houden en welke voor- en nadelen heeft ieder instrument?
Handreiking bezoekersmanagement
De behoefte om bezoekersstromen te kunnen beïnvloeden is momenteel groot en actueler dan ooit. Deze handreiking bevat een algemeen stappenplan om bezoekersmanagement effectief in te zetten voor toeristische (stads)centra en (natuur)recreatiegebieden.
Doelgroepsegmentatie

Leefstijlvinder voor toerisme en recreatie
De Leefstijlvinder helpt je om bezoekers te begrijpen, zodat je kan inspelen op hun voorkeuren.
Kerncijfers Fietsvakanties 2021-2022
Rapport met de belangrijkste cijfers op het gebied van fietsvakanties in Nederland. Er wordt in het rapport onderscheid gemaakt tussen fietsstandplaatsvakanties en fietstrektochten. Het rapport geef onder andere inzicht in het profiel van de vakantiefietser, maar ook in de bestedingen, het aantal buitenlandse fietsvakantiegangers en het marktpotentieel.
Doelgroepsegmentatie Glocalities
NBTC gebruikt het segmentatiemodel Glocalities om voor NBTC de doelgroepen te bepalen, die het meest belangrijk/interessant zijn voor de ontwikkeling van een duurzame bestemming Nederland. De doelgroepen worden binnen NBTC gebruikt voor onder andere de positionering, bestemmingsontwikkeling en marketing van bestemming Nederland. In deze factsheets meer informatie over de doelgroepen van NBTC.