
Deelnemers en hun rol in het netwerk
Alle deelnemende partijen binnen de LDA dragen ieder op een eigen manier bij aan het netwerk. Vanuit een gedeeld belang werken we samen aan relevante projecten en vraagstukken die het gastvrijheidsdomein verder helpen. De Nationale Datastrategie onderstreept het belang van deze samenwerking en ieders rol daarin.
Lees meer over de rollen en expertises
De Landelijke Data Alliantie is een open netwerk voor alle partijen die werken met data en inzichten over het gastvrijheidsdomein in Nederland. Binnen dit netwerk is een aantal partijen intensief betrokken. NBTC heeft hierin een centrale rol, als programmabureau voor het netwerk en als coördinator van meerdere grote nationale monitors.
Daarnaast bestaat de programmaraad van de LDA uit verschillende partijen, elk met een eigen rol en belang:
- Het Ministerie van Economische Zaken ondersteunt NBTC financieel, zodat zij het netwerk kan coördineren en er voldoende basisdata beschikbaar zijn voor de sector.
- Het CBS levert relevante statistieken en draagt bij aan verdere standaardisering van methoden en definities.
- Provincies hebben behoefte aan data en inzichten voor hun eigen datagestuurde beleidskeuzes, zodat ze hiermee regio’s en plekken binnen de provincie beter kunnen ondersteunen.
- Verschillende DMO’s en CMO’s hebben behoefte aan meer en betere cijfers, en duidelijke standaarden voor eigen onderzoeken, om zo de vergelijkbaarheid van data te verbeteren.
- Destinatie Nederland vertaalt de wensen van aangesloten DMO’s en CMO’s naar concrete databehoeften en projecten, en speelt een belangrijke rol in de kennisdeling richting hun achterban.
- Kennisinstellingen, onder andere binnen CELTH, ontwikkelen en toetsen vernieuwende onderzoeksmethoden en datatoepassingen, en brengen hiermee innovatie in toeristisch-recreatieve data.
- Gastvrij Nederland vertegenwoordigt de gastvrijheidssector in Nederland met onder andere horeca, recreatie, cultuur en evenementen, en brengt via de brancheorganisaties zoals Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de kennisbehoeften van ondernemers in.
