Resultaten nieuw onderzoek verblijfsrecreatie gepresenteerd tijdens Leefstijlvinder Live Event 2025
Tijdens het Leefstijlvinder Live Event 2025 zijn de resultaten gepresenteerd van nieuw onderzoek naar verblijfsrecreatie. Het onderzoek laat zien hoe zeven recreatieve doelgroepen (leefstijlen) verschillen in hun voorkeuren voor accommodaties zoals hotels, bungalowparken en campings. De inzichten zijn gebundeld in een praktische toolkit waarmee ondernemers en beleidsmakers aan de slag kunnen.
Doel van het onderzoek
Het doel van het onderzoek was om actueel en diepgaand inzicht te verzamelen in de voorkeuren van zeven leefstijlen ten aanzien van diverse accommodatietypen. Het Leefstijlvinder-model is daarbij als basis genomen. Dit model onderscheidt zeven doelgroepen (leefstijlen), op basis van psychologische en sociologische kenmerken. De zeven doelgroepen zijn: Avontuurzoekers, Plezierzoekers, Harmoniezoekers, Verbindingszoekers, Inzichtzoekers, Stijlzoekers en Rustzoekers. Het onderzoek brengt de verschillen tussen deze leefstijlen in kaart.
Diepgaande inzichten in gedrag en voorkeuren
De onderzoeksresultaten laten niet alleen zien hoeveel procent graag naar een bepaald type accommodatie gaat, maar zoomen ook in op de soort accommodatie, gewenste voorzieningen en kenmerken die een accommodatie idealiter heeft. Zo gaan alle leefstijlen het vaakst naar hotels, maar ze maken daarbij uiteenlopende keuzes. Inzichtzoekers en Stijlzoekers kiezen eerder voor een luxe hotel, terwijl Avontuurzoekers eerder een kleinschalig boetiekhotel bezoeken.
Relevante verschillen per accommodatietype
Bij campings en bungalowparken zijn ook veel relevante verschillen te zien. Bungalowparken zijn vooral populair onder Harmoniezoekers. Zij gaan graag naar een bungalowpark met veel voorzieningen, zodat er voor iedereen in het gezin iets te doen is. Rustzoekers gaan minder vaak naar een bungalowpark, maar áls ze dan toch gaan, kiezen ze het liefst voor een toegankelijk, vertrouwd en eenvoudig park in of nabij de natuur.
Campings zijn het meest populair onder Plezierzoekers. Zij kiezen vaak voor een familiecamping, vinden kind vriendelijkheid belangrijk en hechten relatief veel waarde aan voorzieningen zoals zwemmogelijkheden, horeca en verse broodjes.
Verbindingszoekers hebben weer andere behoeften. Zij gaan vaak alleen of met hun partner naar een camping en nemen relatief vaak hun eigen kampeerspullen mee. Ze hebben een voorkeur voor natuurcampings en willen graag ruime plaatsen en goede wifi.
Zelf aan de slag met de toolkit
De publicatie van de onderzoeksresultaten bestaat uit twee delen. Het eerste deel betreft de resultaten van het onderzoek per leefstijl. Er wordt ingezoomd op de idealen, voorkeuren, wensen en behoeftes van verblijfsrecreatie door de ogen van de zeven leefstijlen. Het tweede deel betreft een toolkit met een stappenplan voor beleidsmakers en ondernemers om zelf aan de slag te gaan met de onderzoeksresultaten. De toolkit is beschikbaar voor iedereen met een account op de website van de Leefstijlvinder. Nog geen account? Registreren is gratis.
Benchmark voor ondernemers
Een belangrijk hulpmiddel hierbij is een online tool die laat zien hoe de groep huidige bezoekers van een accommodatie is samengesteld. Die verdeling wordt vergeleken met de gemiddelde bezoeker van een type accommodatie. Zo kun je als ondernemer bijvoorbeeld zien of jouw hotel relatief veel Stijlzoekers of Harmoniezoekers aantrekt vergeleken met andere hotels. Deze analyse wordt gemaakt op basis van de postcodes uit een (klanten)bestand.
Onderzoek en samenwerking
Het onderzoek is geïnitieerd en opgezet door de adviesbureaus Ginder, Bureau BUITEN en Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd in samenwerking met MarketResponse. De Landelijke Data Alliantie heeft de uitvoering gecoördineerd. Het onderzoek is uitgevoerd in mei 2025 onder 2.106 personen.
Benieuwd naar de online tool en meer resultaten?
Wil je de gratis online tool raadplegen of de volledige onderzoeksresultaten bekijken?
Bezoek dan de website van de Leefstijlvinder